2021International Journal of Housing Policy, Volume 21, Issue 1

International Journal of Housing Policy, Volume 21, Issue 1 (2021)

 

1Katrina Raynor & Carolyn Whitzman

How intersectoral policy networks shape affordable housing outcomes

Katrina Raynor & Carolyn Whitzman

Pages: 1-22

 

Affordable housing policy is increasingly formulated and delivered through complex policy networks comprised of state, not-for-profit and for-profit actors. While these arrangements may generate new ideas and create space for more democratic decision-making, international case studies have shown that the devolution of policy responsibility has resulted in increasingly marketised housing solutions and reduced support for low income households. Policy network literature presents a valuable lens for analysing the degree to which state and non-state actors are capable of and willing to shape policy discourses and outcomes. This paper presents a new conceptual framework and typology for interpreting policy networks, identifying integrated vertical governance, advocacy coalitions and agenda setting and shared understandings as central to housing policy and outcomes. Drawing on 54 interviews conducted with members of affordable housing policy networks in Melbourne, Toronto, Vancouver, and Portland, the paper also provides a longitudinal, comparative analysis of policy networks in these cities. We provide insights into the implications of ‘hollowed out’ governance structures characterised by limited internal capacity and steering power. We also comment on the relative success of each city’s network in advocating for increased affordable housing outcomes.

 

アフォーダブルな住宅政策は、国家、非営利団体営利団体からなる複雑な政策ネットワークを通じて策定・実施されることが多くなっている。このような仕組みは、新しいアイデアを生み出し、より民主的な意思決定の場を生み出すかもしれないが、国際的なケーススタディによれば、政策責任の委譲によって、住宅ソリューションの市場化が進み、低所得世帯への支援が減少している。政策ネットワークに関する文献は、国家や非国家主体がどの程度政策言説や結果を形成する能力があり、また形成する意思があるのかを分析するための貴重なレンズを提示している。本稿では、政策ネットワークを解釈するための新たな概念的枠組みと類型を提示し、住宅政策とその成果の中心をなすものとして、統合された垂直的ガバナンス、アドボカシー連合、アジェンダ設定と理解の共有を挙げている。また、メルボルントロントバンクーバーポートランドにおけるアフォーダブル・ハウジング・ポリシー・ネットワークのメンバーに対して行った54件のインタビューをもとに、これらの都市におけるポリシー・ネットワークの縦断的な比較分析も行う。限られた内部能力と舵取り力によって特徴づけられる「空洞化した」ガバナンス構造が意味するものについての洞察を提供する。また、各都市のネットワークが、アフォーダブルハウジングの成果を高めるためのアドボカシー活動において、相対的にどのような成功を収めたかについても論評する。

 

 

2Alan Morris

An impossible task? Neoliberalism, the financialisation of housing and the City of Sydney’s endeavours to address its housing affordability crisis

Alan Morris

Pages: 23-47

 

The high cost of accommodation in the City of Sydney local government area (LGA) makes it difficult for low-income and even moderate-income households to retain their accommodation or move into the area. In response, the City of Sydney has set a target that 7.5% of housing (approximately 11,000 homes) should be affordable housing by 2030. Drawing primarily on City of Sydney and New South Wales (NSW) government publications, the article examines the endeavours by the City of Sydney to increase the quantity of affordable housing in the LGA. The article reviews the policies adopted by the City of Sydney and the challenges it faces. It shows that the overriding challenge is the reluctance of the NSW government to put in place policies that would substantially increase the quantity of affordable housing in the City of Sydney LGA. A central argument is that the NSW government’s rigid adherence to the neoliberal/financialisation of housing perspective outlined in the article, makes it extremely difficult for the state government to put in place the policies required.

 

シドニー市の自治体エリア(LGA)では、住居費が高いため、低所得世帯はもちろん、中所得世帯でさえも、住居を維持したり、このエリアに移り住んだりすることが難しい。これを受けてシドニー市は、2030年までに住宅の7.5%(約11,000戸)を手頃な価格の住宅にするという目標を掲げている。本稿では、主にシドニー市とニューサウスウェールズ(NSW)州政府の刊行物をもとに、LGAにおけるアフォーダブル住宅を増やすためのシドニー市の努力を検証する。本稿では、シドニー市が採用した政策と、シドニー市が直面している課題を検証している。この記事では、シドニーLGAにおける手頃な価格の住宅を大幅に増加させるような政策を、ニューサウスウェールズ州政府が実施することに消極的であることが、最大の課題であることを示している。その中心的な論点は、ニューサウスウェールズ州政府が、本稿で概説した新自由主義/住宅の金融化という視点に厳格に固執しているため、州政府が必要な政策を実施することが極めて困難であるということである。

 

 

3Suzy Nelson & Jane Lewis

Resident engagement in the regeneration of social housing: the case of Woodberry Down, London

Suzy Nelson & Jane Lewis

Pages: 48-69

 

In recent decades policies of renewing social housing in partnership with private developers have become widespread and critics have described such policies as state-led gentrification. Whilst resident participation in such schemes is often viewed as tokenistic, this paper presents a case of estate renewal where a well established residents’ association is having some success in influencing the outcomes of redevelopment. The residents’ association faces considerable challenges as the local authority has entered a partnership with a major developer and the majority of new homes will be for sale. Nonetheless, the residents’ association has influenced the regeneration in terms of the offers of rehousing to existing residents and in terms of maintaining their sense of place. However, many leaseholders have been displaced and there is an ongoing struggle to ensure that there is not a net loss of social rented housing. The paper highlights how sustained organisation by residents can affect the outcomes of redevelopment, but also illustrates the limitations of developer-led regeneration in meeting social objectives.

 

ここ数十年、民間開発業者と提携して社会住宅を更新する政策が広まっており、批評家たちはこのような政策を国家主導のジェントリフィケーションと評している。このような計画への住民参加は形だけのものと見なされがちであるが、本稿では、再開発の結果に影響を与えるという点で、十分に確立された住民組合が一定の成功を収めている団地再生の事例を紹介する。自治体が大手デベロッパーと提携し、新築住宅の大半が分譲されることになったため、住民会はかなりの困難に直面している。それにもかかわらず、自治会は、既存住民への再住宅の提供や、住民の土地感覚の維持という点で、再生に影響を及ぼしてきた。しかし、多くの借地権者が転居を余儀なくされ、社会賃貸住宅が実質的に失われることのないよう、現在も奮闘中である。この論文では、住民による持続的な組織が再開発の結果にいかに影響を与えるかを明らかにするとともに、社会的目標を達成する上でのデベロッパー主導の再生の限界を示している。

 

 

4Steffen Wetzstein

Assessing post-GFC housing affordability interventions: a qualitative exploration across five international cities

Steffen Wetzstein

Pages: 70-102

 

This paper confronts one of the biggest contemporary public policy conundrums globally; the challenge of decreasing housing affordability for urban residents. Aiming to align the international literature with the multitude of policy responses following the Global Financial Crisis (GFC), the paper explores ‘in-depth’, and via recontextualisation, the policy priorities and strategies designed to combat housing affordability challenges across five international cities from advanced economy countries – Berlin (Germany), Vienna (Austria), Singapore (Singapore), Sydney (Australia) and Auckland (New Zealand). Carefully guided by critical social science and heterodox political economy literatures, and based on an innovative multi-city comparative ethnography (MCCE) centred on 118 in-depth research interviews with key stakeholders, six approaches are singled out as especially prominent: (1) market-based housing supply; (2) direct price/rent control; (3) construction cost reduction; (4) non-market-based housing supply; (5) demand-side interventions; and (6) urban land market interventions. Whereas all strategies face serious tensions, contradictions and implementation barriers, the latter three interventions are more likely to have a positive and lasting impact. Based on these findings, there is a need for normative reorientation and intellectual innovation in order to expand understandings on those three interventions in the name of affordable housing for all.

 

本稿は、現代の公共政策の最大の難問の一つである、都市住民のアフォーダビリティ悪化という課題に世界的に立ち向かうものである。世界金融危機(GFC)後の多くの政策対応と国際的な文献を整合させることを目的とし、本稿では、先進経済国の5つの国際都市(ベルリン(ドイツ)、ウィーン(オーストリア)、シンガポールシンガポール)、シドニー(オーストラリア)、オークランドニュージーランド))において、アフォーダビリティの課題と闘うために考案された政策の優先順位と戦略を、再文脈化を通じて「深く」探求する。批判的社会科学と異端派政治経済学の文献に注意深く導かれ、主要な利害関係者との118の詳細なインタビュー調査を中心とした革新的な複数都市比較エスノグラフィ(MCCE)に基づいて、(1)市場ベースの住宅供給、(2)直接的な価格・家賃のコントロール、(3)建設コストの削減、(4)非市場ベースの住宅供給、(5)需要サイドの介入、(6)都市土地市場への介入、という6つのアプローチが、特に顕著なものとして挙げられている。どの戦略も、深刻な緊張や矛盾、実施上の障壁に直面しているが、後者の3つの介入策は、前向きで持続的なインパクトをもたらす可能性が高い。これらの知見に基づき、万人にアフォーダブル住宅を提供するという名目で、これら3つの介入策に関する理解を広げるために、規範の方向転換と知的革新が必要である。

 

 

5Christopher Phelps, Mark N. Harris, Rachel Ong, Steven Rowley & Gavin A. Wood

Within-city dwelling price growth and convergence: trends from Australia’s large cities

Christopher Phelps, Mark N. Harris, Rachel Ong, Steven Rowley & Gavin A. Wood

Pages: 103-126

Published online: 29 Dec 2020

 

Within Australia’s larger cities, we observe differences in price dynamics across different sub-periods over the period 2001–2016. A combination of housing market cycles, policy reforms and different new supply configurations offers potential explanations. Neighbourhood dwelling prices within all cities and dwelling types converged during a 2001–2006 sub-period that coincided with strong housing price growth. Shifts in monetary policy as well as tax and housing policy reforms drove this convergence by boosting demand from first homebuyers and investors. Divergence had overtaken convergence in most cities and market segments by the final 2011–2016 sub-period. We argue that falling interest rates were responsible. The findings highlight how price indices based on movements in central measures of the price distribution can offer a poor guide to housing affordability trends at different points in a city’s neighbourhood price distribution. They also suggest that monetary policy has differential effects across market segments. These effects are markedly different in periods when monetary policy is relaxed rather than tightened, and have important implications for first homebuyer accessibility and the ability of existing homeowners to trade up.

 

オーストラリアの大都市では、2001年から2016年までの様々なサブピリオドにおいて、価格ダイナミクスに違いが見られる。住宅市場のサイクル、政策改革、異なる新規供給構成が組み合わさって説明される可能性がある。すべての都市と住居タイプにおける近隣住宅価格は、2001年から2006年のサブピリオドに収束した。金融政策の転換と税制・住宅政策の改革が、最初の住宅購入者と投資家の需要を押し上げ、この収束を促した。2011年から2016年の最終サブピリオドまでには、ほとんどの都市と市場セグメントで乖離が収束を上回った。我々は、金利の低下が原因であると主張する。この調査結果は、価格分布の中心的な尺度の動きに基づく価格指数が、都市の近隣価格分布の異なるポイントにおける住宅購入可能性の傾向を知る上で、いかに不十分な指針となり得るかを浮き彫りにしている。また、金融政策が市場セグメントによって異なる効果を持つことも示唆している。これらの効果は、金融政策が引き締めよりも緩和された時期において著しく異なり、最初の住宅購入者のアクセシビリティや既存の住宅所有者の買い替え能力に重要な影響を与える。

 

 

6Ryan Allen & Edward G. Goetz

A home for xenophobia: U.S. public housing policy under Trump

Ryan Allen & Edward G. Goetz

Pages: 127-137

 

Elected after espousing xenophobic rhetoric and policy proposals, President Donald Trump has pursued an anti-immigrant approach to governance that spans multiple areas of policy and practice in the U.S., including public housing. In this essay, we argue that the Trump Administration has pursued a variety of egregious examples of xenophobic policies, but far from anomalies, these actions are in keeping with the long historical tradition of xenophobia in the U.S. In the area of public housing, policy changes that seek to exclude some immigrants and their families from living in public housing allow the administration to pursue two goals simultaneously. First, it signals to President Trump’s base supporters that he is following through on his ‘America First’ campaign promises. Second, it allows the Trump Administration to frame the debate around the deservingness of tenants using public housing, distracting the public from the continuing disinvestment in this public benefit during an affordable housing crisis in the U.S.

 

外国人排斥的なレトリックと政策提案を支持して当選したドナルド・トランプ大統領は、公営住宅を含む米国の政策と実践の複数の分野にまたがる統治への反移民アプローチを追求してきた。公営住宅の分野では、一部の移民とその家族を公営住宅での居住から排除しようとする政策変更は、政権が2つの目標を同時に追求することを可能にする。第一に、トランプ大統領の支持層に対して、彼が「アメリカファースト」の選挙公約を実行していることを示す。第二に、トランプ政権が公営住宅を利用する入居者にふさわしいかどうかで議論を組み立て、米国でアフォーダブル住宅が危機に瀕している中、この公的給付への継続的な投資放棄から国民の目をそらすことを可能にする。

 

 

7Louise Crabtree, Neil Perry, Sidsel Grimstad & Joanne McNeill

Impediments and opportunities for growing the cooperative housing sector: an Australian case study

Louise Crabtree, Neil Perry, Sidsel Grimstad & Joanne McNeill

Pages: 138-152

 

In many countries, housing cooperatives are longstanding and stable components of housing systems, providing a range of housing options that sit between the historically dual tenure poles of renting and owning. In others, such as Australia, cooperatives represent a very small proportion of total housing stock. Such differences derive from institutional lock-in resulting from market failures, government policy and historical norms. Breaking the institutional lock-in requires evidence of the benefits of cooperative housing to demonstrate the rationale for appropriate policy frameworks. However, despite their longevity in some countries, cooperatives remain relatively under-researched, such that their purported benefits as compared to other tenure forms can be hard to assess or compare. This article provides a brief synthesis of extant literature on the benefits of cooperatives before focusing on Australia where the sector is poised for growth from a very small base. We consider the impediments and opportunities for growing the sector in Australia, which highlight issues of potential relevance to other jurisdictions with similarly nascent cooperative sectors.

 

多くの国において、住宅協同組合は、歴史的に賃貸と持ち家という二極の借地権の中間に位置する、様々な住宅オプションを提供する、住宅制度の長年にわたる安定した構成要素である。一方、オーストラリアのように、住宅ストック全体に占める協同組合の割合が極めて低い国もある。このような違いは、市場の失敗、政府の政策、歴史的規範に起因する制度の固定化に由来する。このような制度的固定観念を打ち破るには、適切な政策枠組みの根拠を示すために、協同組合住宅の利点を証明する必要がある。しかし、協同組合は、いくつかの国では長い歴史を持つにもかかわらず、相対的に研究が不十分であり、他の借家形態と比較した場合の利点の評価や比較が困難である。本稿では、協同組合のメリットに関する既存の文献を簡単にまとめた後、このセクターが非常に小さな基盤から成長を遂げようとしているオーストラリアに焦点を当てる。オーストラリアにおける協同組合セクターの成長の阻害要因と機会について考察し、同様に協同組合セクターが発展途上にある他の管轄区域にも関連する可能性のある問題を浮き彫りにする。

 

 

8Miki Seko

A Review of "Housing in post-growth society: Japan on the edge of social transition", By Yosuke Hirayama and Misa Izuhara

Miki Seko

Pages: 153-155